PodNL is gratis maar niet goedkoop. Wil je ons steunen? Neem dan je...

Podcast

De Namarama Show

Welkom bij de Namarama Show, waarin ik in gesprek ga met - en op zoek ga naar - namen uit de wereld van marketing en reclame. Mijn naam is Floris Hülsmann, oprichter van naamcreatiebureau Namarama. Ooit begonnen als copywriter en inmiddels uitgegroeid tot ondernemer. Voor mij begint en eindigt alles met een naam. Door middel van inspirerende gesprekken geef ik je unieke inkijkjes in hoe de kracht van namen.

Afleveringen

  • De beste man/vrouw voor de baan met Aaltje Vincent

    Sep 03 2020

    Hoe vind je nou de leukste baan? Hoe krijg je nou de beste kandidaat voor een vacature? In deze podcast kom je erachter. Vandaag zit voor mijn microfoon dé solliciatie-expert van Nederland: Aaltje Vincent. Zij schreef de bestseller over hoe je het beste kunt solliciteren: Jobmarketing. Inmiddels is daar versie 3.0 van op de markt en zijn er bijna 90.000 exemplaren van gekocht. En nog veel meer van gelezen, want het is een gewild boek onder de loopbaancoaches. Na zelf bij vele grote bedrijven gew...more

  • Maak een held van je merk met Gijsbregt Vijn

    Aug 21 2020

    Gijsbrecht Vijn, kijk dat is nou nog eens een mooie oud-Hollandse naam. Toch noemen klanten en collega’s hem gewoon Gijs. Gijs was ooit de freelance streatief (strateeg en creatief) die het in zijn hoofd haalde om een bureau te beginnen. Een bureau dat het net even anders doet dan de rest: Lemon Scented Tea. Gijs is een manusje van alles, creatief, strateeg maar ook ondernemer. Waarom de keuze voor de naam Lemon Scented Tea? Gijs legt het ons uit. We krijgen meteen een primeur rondom expansie na...more

  • Langs de rand van de afgrond met Dick van der Lecq

    Aug 06 2020

    Laten we wel wezen, Dick is een van de reuzen uit reclameland. Met zijn enorme ervaring als bureaudirecteur staat hij nu aan het roer bij het DDB Unlimited. En zoals bekend hebben de bureaus het niet makkelijk op dit moment (70% van alle bureaus zag de inkomsten hard teruglopen). Maar Dick staat er positief in. Hij kan haast niet anders. Zo is hij nu eenmaal. We hebben het natuurlijk over de naam DDB en de bijzondere filosofie die daarachter schuilt. Het gaat over diversiteit en conflict. Werken...more

  • Adverteren in woelige tijden met Willem-Albert Bol

    Jul 21 2020

    Willem-Albert Bol is altijd en overal aanwezig binnen DPG Media als directeur Business Development. DPG? Ja, dat is de verhipte naam van De Pers Groep. Bekend van kranten als AD, Het Parool, Volkskrant, Trouw. Bekend van radiostation Q Music. DPG Media is nu ook eigenaar van Sanoma, en dan hebben we het over NU.nl, Libelle, Margriet en Donald Duck. En ook, ik heb er nog mooie campagnes voor mogen bedenken: Startpagina.nl. Vergis je niet hoor, Startpagina is nog steeds springlevend en krijgt onge...more

  • Alles voor de groei met Gerhard te Velde

    Jul 03 2020

    Gerhard te Velde is een ondernemer die niets liever doet dan andere ondernemers verder helpen. Vandaar ook de naam van zijn bedrijf: Groeivoer. En groeien, dat doet hij met verve. Hij heeft naar eigen zeggen alle fouten zelf wel een keer gemaakt. Eerder had hij andere bedrijfsnamen en laat hij meteen doorschemeren wat daar de onmogelijkheden van waren. En waarin wil Gerhard zelf groeien? Dit interview is opgenomen in de pre Coronatijd gaat onvermoed toch over actuele thema’s zoals de groeiende b...more

  • De haat-liefde verhouding met film van Danielle Guirguis

    Jun 18 2020

    Wie echt een hele toffe bedrijfsnaam heeft is Filmproducent Daniëlle Guirguis, namelijk Smarthouse. Je zou kunnen redeneren dat het een vrij gewone naam is totdat je de descriptor ziet: arthouse advertising & indie films. Ze geeft een unieke draai aan het maken van commercials en is ook nog producent van speelfilms en documentaires. Zoals van het voor beste film genomineerde en in Chili opgenomen La Holandesa. Daarnaast heeft ze ook nog een videoproductiehuis opgericht die de familie compleet ma...more

  • Graffiti: je naam op alle muren met Egbert Scheffer

    Mar 12 2020

    Graffiti. Voor de een is het kunst en voor de ander een doorn in het oog. Als naamgever valt het me op. Het zijn bijna altijd namen die op een muren worden gezet. Een enorme subcultuur waarbij de verzonnen namen die gebruikt worden enorm belangrijk zijn. Leeft Graffiti nog eigenlijk? Die vraag zette me op het spoor van Egbert Scheffer. Hij is een creatieve duizendpoot én ondernemer die van de spuitbussen met verf zijn werk heeft gemaakt. In deze podcast krijg je dan ook een mini-masterclass over...more

  • Hoe maak je het als merk in New York met Pierre Janssen

    Feb 13 2020

    Ik praat met Pierre Janssen de Limpens (dat is nog eens een naam) die in New York woont en werkt. Hij heeft daar al twintig jaar zijn eigen designbureau LUSH Media genaamd. De stad New York heeft me altijd mateloos gefascineerd en ik ben er om de zoveel jaar wel weer te vinden. De laatste keer was ik mee op handelsmissie georganiseerd vanuit de Amerikaanse overheid om mijn kansen hier te verkennen. Tijdens een borrel in de Nederlandse designwinkel Moooi met drie o’s raakten we met elkaar aan de ...more

  • Het geluid van je naam met Renger Koning

    Jan 28 2020

    Wist je dat namen muziek maken? Sommige namen maken van zichzelf muziek, andere namen krijgen een mooie tune mee van een componist. Renger Koning is zo’n componist en maakt muziek voor onder andere commercials, speelfilms, documentaires en zelfs podcasts! Hij werkt afwisselend in Amsterdam en Groningen met zijn bedrijf Soundbase. Je kent zijn muziek vast wel, onder andere van de Bel Simpel reclames. Ook won hij de prestigieuze BUMA award voor zijn muziek. Ik ontmoette Renger voor het eerst jaren...more

  • My name is awesome met Alexandra Watkins

    Dec 05 2019

    My name is awesome met Alexandra Watkins Mijn eerste Engelse podcast! In mijn eerste zoektocht naar literatuur rondom naamgeving stuitte ik al snel op het boek van Alexandra Watkins, Hello my name is awesome. Het boek is een how-to op het gebied van naamgeving en legt op humoristische wijze uit wat je goed en fout kunt doen met namen. Want namen maken moet ook fun zijn. En hoe maak je nou een naam die beklijft? De ondertitel is dan ook: ‘How to create brand names that stick’. Er zijn niet veel b...more

  • Ons totaal onlogische koopgedrag met Patrick Wessels

    Nov 21 2019

    Deze keer in gesprek Patrick Wessels, de ConsumentenPsycholoog. Hij vertaalt wetenschappelijke rapporten over psychologie naar begrijpelijke taal en doet dat niet ongemerkt. Patrick is vaak op televisie en radio te zien en te horen met inzichten over hoe we (steeds weer) vallen voor marketing. Mooie inzichten om jezelf en je koopgedrag beter te begrijpen. Al is meer inzicht ook niet heiligmakend, zelf zegt Patrick nog wekelijks aankopen te doen die hij niet voorzien had. We hebben het natuurlijk...more

  • De wake-up call van Jelani Isaacs (NewAms)

    Nov 07 2019

    Jelani Isaacs is mede-eigenaar en filmproducent bij NewAms, New Amsterdam Film Company. In de wereld van films en commercials kun je moeilijk om hem heen (letterlijk en figuurlijk). Met zijn twintig jaar ervaring, meer dan 4000 commercials en 12 speelfilms is hij een bekend gezicht. Hij werkte voor Tsaar, later CZAR en de afsplitsingen ervan als COMRAD, CCP en USSR. Je hoort natuurlijk waar deze namen vandaan komen en wat ze betekenen. Het maken van de meest grote en ingewikkelde producties gaat...more

  • Zo verkoop je alles met Erwin Wijman

    Oct 24 2019

    Deze keer spreek ik met merkendeskundige en meesterjournalist Erwin Wijman over zijn nieuwe boek, zijn magnum opus, Zo verkoop je alles. Erwin is schrijver van meerdere managementboeken zoals Denken als Elon Musk en De Bedrijfsnamenfabriek, maar ook heel veel autoboeken zoals Succes met je grote auto, Wat je rijdt ben je zelf en De Geluksmachine. Hij schrijft regelmatig voor kranten: FD en NRC, reclamevakblad Adformatie, Marketingfacts, vroeger ook voor Volkskrant, Quote en nog veel en veel meer...more

  • Ontdek het ware noorden van je bedrijf met Menno Braakman

    Oct 10 2019

    Steeds meer mensen ontdekken dat er meer is tussen hemel en aarde. Wie dat ook aan den lijve ondervond was Menno Braakman. Zijn werkreis startte ooit in de wereld van marketing bij grote bedrijven. Tot hij erachter kwam dat hij alleen maar een masker naar de buitenwereld toonde en nooit zichzelf was. Daar kwam hij bijna te laat achter… Ik ontmoette Menno voor het eerst 9 jaar geleden toen ik creatief directeur was bij KONG, de digitale tak van reclamebureau N=5, bekend van hun NS reclames (N=5 w...more

  • Wat doet design voor je merk? Met Roel Stavorinus

    Sep 26 2019

    Als je een bedrijfsnaam hebt gevonden, is de volgende stap een logo en huisstijl laten ontwikkelen. Daar valt een hoop te over te vertellen. En als iemand veel weet over branding en identiteit, dan is Roel Stavorinus het wel. Roel is een bekende naam in de wereld van ontwerpers en helpt bedrijven en instellingen met de ontwikkeling van hun branding en identiteit. Zijn functietitel wisselt nog wel eens, hij legt dat straks beter uit dan ik het hier zou kunnen doen. Tevens heb ik de primeur, de sc...more

  • Laat LinkedIn voor je werken met Victor Huiting

    Sep 12 2019

    Ik spreek met Victor Huiting van Rivercloud. Victor heeft zich gespecialiseerd in LinkedIn en weet als geen ander hoe je dit sociale netwerk kunt benutten voor je business. Hij geeft trainingen aan bedrijven en helpt ook mensen 1 op 1 om hun profiel op orde te krijgen. Zelf ben ik enorm fan van LinkedIn. Ik krijg er leads door, leer nieuwe mensen kennen en er komt altijd een hoop inspirerende informatie langs. Daarnaast post ik zelf ook regelmatig tips en inzichten op LinkedIn. Victor startte oo...more

  • Hoe overleven we artificiële intelligentie met Stefan en Dennis Tan

    Aug 01 2019

    Vandaag zit ik in Amsterdam aan het Rokin bij Dashmote. Dashmote is opgericht door onder andere de gebroeders Stefan en Dennis Tan. Ik ontmoette ze voor het eerst toen ik op de Investment Summit in Washington was en de pitches van diverse startups bijwoonde. Hoe leuk om daar dan ook een Nederlands bedrijf tussen te zien zitten, mét een ijzersterke pitch. Dashmote heeft net een duizelingwekkend bedrag van 2,8 miljoen dollar opgehaald om hun bedrijf verder te laten groeien. Met kantoren in Amsterd...more

  • Hoe je grootste belemmering je grootste kracht kan zijn met Jente Kater

    Jul 04 2019

    Wie ook de hele wereld over gaat maar daar niet zijn kantoor voor uit hoeft is Jente Kater Jente is oprichter en eigenaar van Voicebooking.com. Niet een heel origenele naam, maar zegt wel precies wat ze doen. Ze boeken stemmen voor je. Een voordelige manier om aan een professionele voice over voor je video of radioreclame te komen. Met klanten en stemmen uit de hele wereld, van NL tot FR tot Abu Dhabi. Jente vertelt je alles over hoe je met de juiste stem en juiste intonatie je publiek kunt rake...more

  • Past je imago wel bij jou? Met Zabeth van Veen

    Jun 20 2019

    Zabeth van Veen is imagocoach en geeft met haar bedrijf ImagoMatch persoonlijk advies aan mensen die nieuwe kansen zoeken, geeft salestrainingen aan complete teams en spreekt regelmatig op mooie plekken. Ook verschijnt ze regelmatig op televisie om haar oordeel te vellen over het imago van bekende Nederlanders. Als je goed zit ben je Zabeth Proof, zo heet dat inmiddels. Want hoe goed of getalenteerd je ook bent, je wordt nog steeds beoordeeld op hoe je er uitziet en hoe je je gedraagt. Juist in ...more

  • De wondere wereld van Avinash Changa

    May 23 2019

    Avinash Changa is VR pionier, entrepreneur, producer, uitvinder, dromer en eigenaar van wereldbedrijf WeMakeVR. Een bedrijfsnaam die volgens hem niet meer de lading dekt. Doordat er nog zoveel meer mogelijk is nu. En we wel (denken te) weten wat VR inhoudt. Hij zag jaren geleden een kans en pakte die met beide handen aan. Zijn fascinatie voor videogames en films bracht hem naar de wereld van VR. Een wondere wereld die moeilijk te beschrijven is aan iemand die nog nooit zo’n bril op heeft gehad. ...more

  • Word Super Social met Elja Daae

    May 15 2019

    Vandaag in de Namarama Show spreek ik met Elja Daae – fantastische achternaam by the way die je uitspreekt als doo. Waar dat vandaan komt hoor je straks natuurlijk. Zij is de schrijfster van diverse boeken en haar derde boek is nét uit: Super Social. Elja blogt, schrijft en geef social media trainingen en nu deelt zij al haar kennis in dit super interessante boek. Ook vertel ik wat over mijn experiment deze week. Iets met elke dag om 5 uur 's ochtends opstaan. 😱  Is er in deze tijd nog wel beho...more

  • Verpakkingen op grote hoogte met Ariane van Mancius

    May 01 2019

    Vandaag spreek ik met Ariane van Mancius, oprichter van Now New Next. Ze is specialist in food en packaging trends. Ze ontwikkelt verpakkingen en branding voor de foodindustrie met speciale focus op de luchtvaart. De verpakking van je product is voor haar net zo belangrijk als de naam. Ze heeft het vaak genoeg zien gebeuren dat er zonder de juiste naam het succes ook vaak uitbleef. En andersom. Ze houdt de trends nauwlettend in de gaten en dat maakt een belangrijk deel van haar succes uit. Haar ...more

  • De parallelle werkelijkheid van Tadek Solarz

    Apr 18 2019

    In deze Namarama Show: Tadek Solarz. Dat is nog eens een mooie naam. Hij noemt zichzelf ‘marketingman’ en loopt al heel wat jaartjes mee in de reclamewereld. Met zijn bureau CMG in Leeuwarden (niet de beste naam maar hij vond hem wel meteen herkenbaar) knoopt hij meerdere bedrijven aan elkaar die vanuit verschillende invalshoeken marketing verzorgen voor diverse klanten. Het leuke is dat Tadek een mening over marketing heeft die soms dwars tegen alle andere meningen ingaat. Op Twitter, zijn blog...more

  • Door je plafond met Henk-Jan van Essen

    Apr 04 2019

    Vandaag weer een gloednieuwe Namarama Show online. Deze week met niemand minder dan Henk-Jan van Essen. Henk-Jan is een solozeiler die snel zeeziek is. Dus gaat hij solozeilen. Dat typeert Henk-Jan het beste. Tegen de stroom in en zijn eigen limieten overwinnen. Want ook al noemt hij zichzelf een verlegen jongen, hij is superzichtbaar op LinkedIn, weet hele teams zo te motiveren dat ze veel beter gaan verkopen en helpt bedrijven om significant beter te presteren. Door je natuurlijke plafond heen...more

  • De kansen van nieuwe media met Erwin Kleinjan

    Mar 21 2019

    Vandaag in de Namarama Show spreek ik met oud-collega en creatief directeur, goede vriend, vader van 4 kinderen Erwin Kleinjan van het gloednieuwe reclamebureau The Merge. Erwin werkt sinds 1994 in de reclamewereld, maar wilde dat eigenlijk liever niet. Totdat hij het internet ontdekte, toen was hij om. Ik bewonder Erwin om zijn vlijmscherpe manier van denken, vandaar dat ik hem maar al te graag in deze podcast wilde. In deze aflevering hebben we het over de naam van het nieuwe bureau The Merge ...more

  • Beïnvloeding van ons brein op wat we kopen met Tim Zuidgeest

    Mar 07 2019

    Ik sprak met Tim Zuidgeest, de enthousiaste co-founder en consumentenpsycholoog van neuromarketing-bedrijf ST&T, die net hun naam hebben gewijzigd naar Unravel. Daar doen ze onderzoek voor grote namen als Albert Heijn, Mme Tussauds en Nutricia.  Veel reclame heeft een veel negatiever effect op sales dan mensen denken. Soms zelfs wel -16%! Tim doet een boekje open over de geheimen van ons brein. Hoe we vaak iets anders zeggen dan we doen. En hoe je je commercials, maar ook je website met een paar...more

  • Hoe irritaties successen worden met Geert-Jan Hoogeslag

    Feb 01 2019

    Geert-Jan is een echte serial entrepreneur. Een man met een sterke innerlijke drive om de dingen eenvoudiger te maken. Hij runt meerdere bedrijven waarbij internet de verbindende factor vormt. Zo startte hij het webbouwbedrijf Uw Website Kan Mooier. Een naam zoals je die maar weinig tegenkomt en die precies zegt wat het doel van Geert-Jan was. En zoals hij zo’n naam op zijn bedrijf zet, zo is hij ook. Hij houdt niet van dikdoenerij of dingen nodeloos ingewikkeld maken. Hij wil technologie voor j...more

  • Het imaginaire landschap van Andy Mosmans

    Jan 24 2019

    Merken en merknamen bestaan alleen maar in ons hoofd. Iets wat Andy Mosmans enorm fascineerd en hij door zijn hele carrière meenam. Andy is directielid van reclamebureau ARA, branding expert, investeerder, voorzitter van de Raad van Toezicht van het Amstelland Ziekenhuis, lid van de Raad van Toezicht van Rotterdam Partners, Global Advisory Board Member van het internationale startup platform Get in the Ring en geeft ook nog eens marketingles wereldwijd, tot en met China aan toe. Zijn boek heet S...more

  • De pilot

    Jan 21 2019

    De eerste aflevering van de Namarama Show, mijn nieuwe podcast waarin ik in gesprek ga met - en op zoek ga naar - namen uit de wereld van marketing en reclame. Alles begint en eindigt met een naam. Of het nou gaat over je bedrijf, je diensten of je producten. Zonder naam heb je niets.  Ik vertel hier kort wat je kunt verwachten de komende tijd.