PodNL is gratis maar niet goedkoop. Wil je ons steunen? Neem dan je...

Ontdek het op de App StoreDownload on Google Play
Playlist

Business

Podcasts over economie, marketing en zaken doen

by PodNL

    Business

    Oct 16 2018

  • Beurswatch / Slaat het Coronavirus over naar de beurzen?

    Na een aanvankelijke schrikreactie lijken beleggers alweer genezen van het Coronavirus. Mocht het net zoals bij de SARS-uitbraak uit de hand lopen, dan is de storm nog niet voorbij, zegt Martine Hafkamp van Fintessa Vermogensbeheer. En als die storm optsteekt, moet je Flow Traders in portefeuille hebben, vindt Stan Westerterp van Bond Capital Partners.

  • Digital brains & Adwise / Omichannel uitdagingen voor retailers & cookieloos adverteren #33

    Wat zijn de uitdagingen op het gebied van omnichannel voor retailers en hoe pak je die aan? Wanneer is een showroom nuttig en hoe integreer je on- en offline in je strategie. Verder: wat betekenen de opkomst van social shopping en de nieuwe ontwikkelingen binnen Google shopping? En de cookie lijkt aan zijn einde te komen, maar wat volgt hierna? Hosts: Jeroen Roozendaal, Daan Loohuis, Steven Bodde Shownotes: adwise.nl/podcast33

  • Het Volkskrantgeluid / Wat te doen aan pinkwashing?

    Tankstations in regenboogkleuren, roze mayonaise of gay-chocoladerepen: grote merken claimen de laatste jaren massaal de symbolen van de lhbti-gemeenschap, terwijl ze daar niets voor terugdoen. Pinkwashing moet stoppen, zegt schrijver en journalist Maurits de Bruijn. Je hoort hem erover in deze nieuwe aflevering van het Volkskrantgeluid.

  • Verwondering / Over SPACE10 en IKEA - met Bas van de Poel

    Hoe geef je tegelijk vorm aan voedsel, AI en schone energie? Bas is de creative director van SPACE10 en vertelt hoe hij vanuit Kopenhagen en Amsterdam met dit wereldberoemde design lab van IKEA vormgeeft aan de toekomst. Bij Fast Company moest zijn team de titel Design Company of the Year maar net aan Google laten. Hij zit ook achter de vormgeving van het toonaangevende Dekmantel Festival. En of dat niet genoeg is opende hij een expositie in Rotterdam. Als kunstenaar, over computervirussen. Ver...more

  • CMOTalk / Marc Scholten (Beerwulf) over hoe je een Minimum Viable Product opzet #53

    Binnen een half jaar een merk lanceren en optimaliseren vanuit klantfeedback. Bierwebshop Beerwulf deed het. Maar hoe b(r)ouw je een Minimum Viable Product? Marc Scholten, medeoprichter en CCO van Beerwulf vertelt ons de ins en outs.

  • Poen / Het gevecht: moet de economie blijven groeien? #10

    Meer groei is beter. Dat was jarenlang het devies. Is er een crisis, dan moeten we daar zo snel mogelijk weer uitkomen. Maar inmiddels wordt er steeds meer getwijfeld of economische groei wel iets goed is. Ook luisteraar Arjen vraagt zich af of groei nog nodig is. We trekken de handschoenen aan en gaan de verbale strijd aan. Wat is beter: Groeien of niet groeien?

  • People power podcast / Hoe arbeidsparticipatie van mensen met een beperking te organiseren

    Met de participatiewet zijn 125.000 nieuwe banen beloofd aan mensen met een beperking. Zodat zij ook hun talent kunnen inzetten op de arbeidsmarkt en bovendien ook om de achterstandspositie voor een deel weg te werken. Maar hoe staat het ervoor? Wat is er gelukt? Wat is er mislukt? Zijn er al lessen te trekken uit de afgelopen jaren? We bespreken het met twee voorvechters van inclusie uit de praktijk: Pim Brouwers, manager Diversity & Inclusion van VodafoneZiggo en Sven Romkes, People Developmen...more

  • Folia podcast / Wat is jouw ideale baan? #7

    Waarom worden zoveel mensen ‘ziek’ van werk? En wat is een ‘goede baan’? UvA-econoom Arnoud Boot maakte een adviesrapport voor de regering over dit onderwerp. Ook deelt student-columnist Stella haar visie op zinvol werk. Want hoe krijg jij een carrière die je blij maakt? ‘Bij een hoog welzijnsniveau horen hoge verwachtingen.’ Het hele rapport is hier te vinden: https://www.wrr.nl/publicaties/rapporten/2020/01/15/het-betere-werk. Dank voor het luisteren en tot de volgende keer!

  • Vallen en opstaan / Hussein Suleiman (Daily Paper) - Van het AZC naar NYC

    Hussein Suleiman is samen met Abderrahmane Trabsini en Jefferson Osei oprichter van het Nederlandse streetwearlabel Daily Paper. In 2016 openden ze hun eerste eigen winkel in Amsterdam, vandaag de dag ligt Daily Paper in zo’n 300 winkels verspreid over 30 landen.In deze aflevering vertelt Hussein aan host Vincent Reinders over het opgroeien in een asielzoekerscentrum, hoe hij zelf spreekwoordelijk met het mes op de keel in het vliegtuig zat om de hulp in te schakelen van fabrikanten tegen een dr...more

  • De wereld van morgen / Mobiliteit van morgen: de elektrische fiets

    In een beoogd tweeluik over nieuwe mobiliteits oplossingen in Nederland begint Nick met een verhaal over zijn volledige overstap naar een duurzaam mobiliteitsmiddel: de elektrische fiets. Hij kocht een VanMoof Electrified S2 fiets en vertelt over zijn visie / ervaringen in een gesprek met Lorenzo - die ook met z'n neus in de MaaS-boter blijft vallen (Mobility as a Service). Link naar de fiets: https://www.vanmoof.com/bikes/en-NL/electrified-s2 ## Over de makers Eind 2015 zei Nick: "We moeten e...more

  • BNR in bedrijf / Niet alleen bierbrouwer, ook energiefabriek

    Mede mogelijk gemaakt door: Centraal BeheerIn een oude fabriekshal waar vroeger treinen werden gemaakt, is nu de nieuwe brouwerij van De Leckere gevestigd. Directeur Eric Odenwald heeft het meteen groots aangepakt, door stevig in te zetten op duurzaamheid. Hij laat zien hoe je kan koelen met bietensap, en hoe je vervolgens die warmte weer opnieuw kan gebruiken. Proost Presentator Maarten Bouwhuis gaat stage lopen in de brouwerij, en leert van brouwer Eric Trapman hoe je het perfecte biertje ma...more

  • Online Domineren Podcast / Geld verdienen met Whatsapp #15

    Geld verdienen met Whatsapp is voor veel ondernemers een droom die uitkomt. 1 op 1 contact met je directe doelgroep door simpelweg een persoonlijk appje te sturen? Het is sinds december 2019 al mogelijk. Maar er komt meer! Het adverteren via Whatsapp leek altijd ver weg, maar is nu dichter bij dan ooit. Tot heden is het plaatsen van een advertentie op Whatsapp nog niet mogelijk, maar in 2020 gaat er veel veranderen op dit geliefde platform. Is het platform daarna nog wel zo geliefd? Een nieuw pl...more

  • De Jortcast / Duurzaam beleggen? #199

    Vervangend presentator Eric Smit (Follow the Money) bespreekt met dr. Kees Koedijk wat we verstaan onder duurzaam beleggen en in hoeverre kapitalisme en duurzaamheid samengaan.

  • Only humans / Lieven Van Nieuwenhuyze - House of HR #5

    Op het snijvlak van HR, IT en marketing met Lieven Van NieuwenhuyzeLieven Van Nieuwenhuyze situeert zichzelf “in de schemerzone tussen HR, IT en marketing”. Als group CMO bij House of HR (dat onder meer Accent onder haar vleugels heeft) komt zijn kennis van al die markten prima van pas. Maar ook wij maakten er dankbaar gebruik van. Lieven bleek namelijk de geknipte persoon om hot topics als employer branding en e-recruitment mee te bespreken. “House of HR is een innovatief bedrijf. Wij zijn nu b...more

  • New female leaders podcast / Met Dorit Roest #27

    > Here's a what you will learn: - Hoe je sensitiviteit kunt combineren met je business groeien - Hoe je meer impact maakt met meer bewustzijn en gevoeligheid - Hoe je social media kunt gebruiken om je authentieke zelf te laten zien - Hoe je van het proces van afscheid nemen van je co-founder of je bedrijf iets waardevols maakt - Waarom het essentieel is om je hart te volgen Het begon allemaal met een foodblog waarbij Dorit Roest iets nieuws ontdekte: de wondere influencer wereld. Al snel zag ...more

  • 1-2-tje met Yves / Erik de Vlieger over vallen en opstaan, vastgoed en zijn kantelpunt

    In de zeventiende podcast ontvangt Yves in zijn studio een ondernemer pur sang. Hij weet alles over vallen en opstaan. Hij is een doorzetter, schrijver, ondernemer, lefgozer, analist, twittersoldaat en vastgoedhandelaar. Tegenwoordig beproeft hij zijn geluk aan de Portugese Algarve, maar wat maakt Erik de Vlieger nou echt gelukkig? Hij vertelt het zelf aan de hand van een reeks sappige anekdotes.

  • Geen rooie cent / Extra: Rechtvaardig boven rechtmatig

    De Stichting Urgente Noden Leiden helpt mensen die verder overal nul op rekest krijgen. Mensen met lage inkomens, vaak met schulden, die een perspectief nodig hebben. Een duwtje in de rug. Aanvragen komen via hulpverleningsorganisaties. SUN Leiden gaat niet zelf in bankafschriften kijken, maar het moet wel duidelijk zijn dat er sprake is van urgente nood en dat de verleende hulp perspectief biedt. Op jaarbasis komen er 400 aanvragen binnen en 75 % wordt gehonoreerd. Dit is een toegift in de podc...more

  • Leven zonder stress / Geld verdienen op de automatische piloot

    Dinsdag was het voor het eerst Giving Tuesday in Nederland. Daarom nu een gesprek over belangeloos geven, met podcastmaker, trainer, coach en algeheel mooi mens Hugo Bakker. Op zijn website http://hugobakker.com is veel gratis te vinden

  • De Universiteit van Nederland / Waarom leiden bonussen tot slechtere prestaties? #154

    Gaan we harder lopen als we een bonus kunnen krijgen? Dr. Kilian Wawoe is organisatiepsycholoog aan de Vrije Universiteit Amsterdam en vertelt in deze podcast hoe extra beloningen hun doel voorbij schieten.

  • Wilde haren / Met Hugo de Koning, oprichter van Young Capital

    Hugo de Koning is de oprichter van het recruitmentbureau Young Capital. Samen met twee vrienden begon hij in 2000 de vacaturewebsite Studentenwerk waar andere bedrijven hun vacatures op konden plaatsen. Toen de jongens hun werkzaamheden uitbreiden door zelf ook te gaan recruiten, was Young Capital geboren. Inmiddels heeft het bureau een database van 6,6 miljoen mensen en hebben ze ook vestigingen in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland.--Wilde Haren de Podcast Instagram: https://www.instagram.co...more

  • At the money / Met Loes Daniels, founder van Hotelgift en Flightgift #6

    In deze aflevering spreek ik met Loes Daniels, founder van Hotelgift en Flightgift. Anders dan de andere ondernemers in deze podcast heeft Loes juist geen investeerders aan boord gehaald. Ondanks (of dankzij?) dat is haar omzet elk jaar meer dan verdrievoudigd. Onlangs won ze daarom de Deloitte Technology Fast 50 award en was ze persoonlijk genomineerd voor de LOEY talent award. Ik was benieuwd hoe zij zo hard kan schalen, ook internationaal, en of ze na al dat bootstrappen nog wel zin heeft in ...more

  • Petje.af podcast / Eelco de Boer - Hoe bereik je een groter publiek met je content? #4

    Eelco de Boer is al 20 jaar super succesvol als online ondernemer.  Hij weet als geen ander hoe je online een groter bereik kan creëeren.  Ontvang gratis een super inspirerend  e-book van Eelco -> Neem je petje af voor Petje.af via https://petje.af

  • De Rudi & Freddie Show / Zo (on)zinnig is adverteren op internet

    Een speciale editie van De Rudie en Freddie Show, live opgenomen in het Theater aan het Spui in Den Haag. Met als onderwerp: de (on)zin van online adverteren. Want digitale marketeers mogen graag roepen dat ze precies weten wat wel en niet werkt, maar de meeste advertenties op internet verzuipen in een zee van ruis.

  • Rewind / 22 oktober 2013 - De dag dat ID&T verkocht werd aan SFX #4

    Het hing al een tijdje in de lucht, maar 21 maart 2013 was het echt zo: het grote Nederlandse dance bedrijf ID&T werd verkocht aan de miljardair Robert X Sillerman en zijn bedrijf SFX. Die kocht het ene dancebedrijf na het andere. Een cruciale stap om de succesorganisatie een internationale push te geven. Of zou die Sillerman toch een megalomane waaghals zijn?